O škole
Stredná odborná škola hotelová Horný Smokovec 17026 je moderná vzdelávacia inštitúcia, ktorá stojí na pevných vyše šesťdesiatročných základoch. Sme úzko špecializovaná škola zameraná výlučne na hotelierstvo a gastronómiu, čo nám umožňuje sledovať rýchlo meniace sa trendy. Pôsobíme len v jednom sektore, čo nám prináša výhodu a nerozptyľuje pozornosť medzi viaceré odvetvia. Poloha školy v centre Vysokých Tatier robí školu jedinečnou a prináša nám mnohé benefity. Sme najvyššie položenou strednou školou na Slovensku v krásnom prostredí slovenských veľhôr. Strategická poloha v centre cestovného ruchu otvára príležitosti spolupráce so špičkovými zamestnávateľmi v okolí. Od roku 2017 sme zapojení do duálneho vzdelávania a spolupracujeme s regionálnymi zamestnávateľmi.
Odborné stáže, zahraničné mobility, kurzy, kvalifikovaný pedagogický zbor, ľudský a inkluzívny prístup, to sú účinné nástroje na dosiahnutie úspechov.
História
Škola sa vo svojej histórii úzko špecializovala a špecializuje na výchovu a vzdelávanie mládeže a jej odbornú prípravu pre profesie kuchár a čašník, servírka. Počas svojej existencie pripravila a pripravuje študentov aj v odboroch cukrár, spoločné stravovanie, cestovný ruch a hotelová akadémia. Kapacita školy je cca 420 žiakov, žiaci mali možnosť študovať alebo študujú v dvojročných (NŠ), štvorročných a päťročných študijných alebo trojročných učebných odboroch. Absolventi učebných odborov môžu po úspešnom ukončení štúdia pokračovať v nadväzujúcom nadstavbovom štúdiu s maturitou, absolventi študijných odborov majú možnosť uplatnenia sa na rôznych vysokých školách.
Samotná škola otvorila svoje brány v školskom roku 1961/1962 a počas jej pôsobenia ju bolo možné poznať pod rôznymi názvami – OÚ (odborné učilište), SOU (Stredné odborné učilište) spoločného stravovania, SOŠ (Stredná odborná škola) a SOŠH (Stredná odborná škola hotelová). Jedno jediné miesto pôsobenia školy bolo v Hornom Smokovci vo Vysokých Tatrách, svojou nadmorskou výškou cca 960 m n.m. je najvyššie položenou strednou školou na Slovensku.
Žiaci sa vždy počas celej svojej prípravy zúčastňovali tak na teoretickom i praktickom vyučovaní.
Súčasnosť
Všeobecná zložka výchovy a vzdelávania vychádza zo skladby všeobecno-vzdelávacích predmetov, odborných predmetov a odborného výcviku, ktorých obsah je konkretizovaný do jednotlivých učebných plánov.
Vo všeobecnom vzdelávaní je jazyk a komunikácia zameraná na slovné a písomné vyjadrovanie sa v bežných situáciách spoločenského a pracovného styku v materinskom jazyku a v dvoch cudzích jazykoch. Žiaci sa tiež oboznamujú s vývojom ľudskej spoločnosti, základnými princípmi etiky, zásadami spoločenského správania a protokolu. Súbežne si osvojujú učivo na SŠ v predmetoch matematika, chémia, biológia, dejepis, občianska náuka, informatika, telesná výchova, ktoré sú nevyhnutné pre výkon ich odborného profesijného povolania.
V odbornom teoretickom vzdelávaní je príprava zameraná na oblasť ekonomických predmetov, spoločenskej komunikácie, náuky o potravinách, náuky o výžive, techniky obsluhy, technológie prípravy pokrmov a jedál, animácie v hoteli, služieb v cestovnom ruchu a geografie v cestovnom ruchu. Poznatky získané na teoretickom vyučovaní žiaci aplikujú do praxe na odbornom výcviku.
V rámci praktickej prípravy na odbornom výcviku žiaci získavajú teoretické a hlavne praktické zručnosti na úseku obsluhy, prípravy jedál, práce na recepcii i na ubytovacom úseku, činnosť na prevádzke a v sklade hotelových zariadení. Veľký dôraz sa kladie na rozvoj osobnosti žiaka, na formovanie ich osobnostných a profesionálnych vlastností, postojov a hodnotovej orientácie. Úlohou a poslaním odborného výcviku je upevniť vedomosti žiakov získané na teoretickom vyučovaní, precvičovať praktické zručnosti a získavať potrebné návyky a odborné vedomosti pre profesijnú prácu tak, aby výstup bol porovnateľný s vyspelými štátmi Európskej únie.